27/08/2020

Skoliosis



 

Skoliosis

Definisi

Scoliosis adalah gangguan yang menyebabkan lekukan tulang belakang atau tulang belakang yang tidak normal. Terdapat lekukan tulang belakang yang normal ketika melihat dari sisi, tetapi tulang belakang harus kelihatan lurus ketika melihat dari depan.

Punca

Berfungsi: Dalam skoliosis jenis ini, tulang belakang adalah normal, tetapi lekukan yang tidak normal berkembang kerana masalah di tempat lain di badan. Ini mungkin disebabkan oleh satu kaki lebih pendek daripada yang lain, membawa beban berat yang menyebabkan beban yang tidak sama, atau oleh kekejangan otot di belakang.

• Neuromuskular: Dalam skoliosis jenis ini, terdapat masalah ketika tulang tulang belakang terbentuk. Sama ada tulang tulang belakang gagal terbentuk sepenuhnya atau gagal terpisah antara satu sama lain semasa perkembangan janin.

• Degeneratif: Tidak seperti bentuk skoliosis lain yang terdapat pada kanak-kanak dan remaja, scoliosis degeneratif berlaku pada orang dewasa yang lebih tua. Ia disebabkan oleh perubahan pada tulang belakang akibat arthritis yang dikenali sebagai spondylosis.

Gejala

Gejala skoliosis yang paling biasa adalah lekukan tulang belakang yang tidak normal.

Pusat Rawatan dan Maklumat

Pusat Perubatan Wong memberikan konsultasi dan pemulihan terbaik untuk scoliosis. Pusat kami juga menyediakan perkhidmatan penginapan bagi mereka yang ingin menginap di pusat kami. Untuk maklumat lebih lanjut, sila hubungi kami di talian 05-311 4022 / 012-452 0077. Terima kasih. #besttreatment #scoliosis #lumbarpain #abmormalbackbone #exercises #stayin #wecare #ipohperak #botaniipoh #acupunture #traditionalmedicine

No comments:

Post a Comment

ACL TREATMENT

  We provide treatment for ACL. Kindly call us at 0124520077/053114022. #acltreatment #ipohperak #ipohphysiotherapy #aAcupuncture (Botan...