01/10/2020

BURSITI HIP TERBAIK DI IPOH


 BURSITI HIP TERBAIK DI IPOH
DEFINISI

Turschanteric bursitis adalah radang pada bursa (kantung berisi cairan di dekat sendi) di bahagian pinggul yang disebut trochanter yang lebih besar. Apabila bursa ini menjadi jengkel atau meradang, menyebabkan sakit di pinggul. Ini adalah penyebab biasa sakit pinggul.

PENYEBAB

Bursitis Trochanteric boleh berlaku akibat satu atau beberapa kejadian berikut:


Kecederaan hingga ke pinggul. Ini termasuk jatuh ke pinggul, membongkok pinggul ke objek, atau berbaring di satu sisi badan untuk jangka masa yang panjang.

Aktiviti bermain atau kerja yang menyebabkan penggunaan atau kecederaan berlebihan pada kawasan sendi. Kegiatan tersebut mungkin termasuk berlari menaiki tangga, mendaki, atau berdiri untuk jangka waktu yang lama.

Postur yang tidak betul. Keadaan ini boleh disebabkan oleh scoliosis, arthritis tulang belakang lumbar (bawah), dan masalah tulang belakang yang lain.

Tekanan pada tisu lembut akibat daripada sendi atau tulang yang tidak normal atau kurang kedudukan (seperti perbezaan panjang kaki atau artritis pada sendi).

Penyakit atau keadaan lain. Ini mungkin termasuk artritis reumatoid, gout, psoriasis, penyakit tiroid atau reaksi ubat yang tidak biasa. Dalam kes yang jarang berlaku, bursitis boleh berlaku akibat jangkitan.

Pembedahan sebelumnya di sekitar pinggul atau implan prostetik di pinggul.

Tulang tulang pinggul atau deposit kalsium dalam tendon yang melekat pada trochanter.

Bursitis lebih kerap berlaku pada wanita dan orang tua atau tua. Di luar situasi yang disebutkan di atas, dalam banyak kes, penyebab bursitis trochanteric tidak diketahui.


GEJALA

Bursitis Trochanteric biasanya menyebabkan gejala berikut:

Sakit di bahagian luar pinggul dan paha atau di punggung.

Sakit ketika berbaring di bahagian yang terkena.

Sakit ketika anda menekan masuk atau di bahagian luar pinggul.

Kesakitan yang semakin teruk semasa melakukan aktiviti seperti bangun dari kerusi dalam atau keluar dari kereta.

Sakit dengan berjalan menaiki tangga.

No comments:

Post a Comment

ACL TREATMENT

  We provide treatment for ACL. Kindly call us at 0124520077/053114022. #acltreatment #ipohperak #ipohphysiotherapy #aAcupuncture (Botan...