03/10/2020

RAWATAN SAKIT BELAKANG TERBAIK DI IPOH


 RAWATAN SAKIT BELAKANG TERBAIK DI IPOH

 
DEFINISI

Sakit belakang, juga dikenali sebagai sakit belakang, adalah rasa sakit di bahagian belakang. Punggung dibahagikan kepada sakit leher (serviks), sakit belakang tengah (toraks), sakit belakang bawah (lumbar) atau coccydynia (tulang ekor atau sakit sacral) berdasarkan segmen yang terjejas. Kawasan lumbar adalah kawasan yang paling biasa terjejas.

PENYEBAB

Sakit belakang sering timbul tanpa sebab yang dapat dikenal pasti oleh doktor anda dengan ujian atau kajian pencitraan. Keadaan yang biasa dikaitkan dengan sakit belakang termasuk:

Ketegangan otot atau ligamen. Pengangkatan berat berulang atau pergerakan canggung secara tiba-tiba boleh meregangkan otot belakang dan ligamen tulang belakang. Sekiranya anda berada dalam keadaan fizikal yang lemah, ketegangan yang berterusan di punggung anda boleh menyebabkan kekejangan otot yang menyakitkan.
Cakera yang membonjol atau pecah. Cakera bertindak sebagai bantal antara tulang (vertebra) di tulang belakang anda. Bahan lembut di dalam cakera dapat melambung atau pecah dan menekan saraf. Walau bagaimanapun, anda boleh mempunyai cakera yang membonjol atau pecah tanpa sakit belakang. Penyakit cakera sering dijumpai secara kebetulan apabila anda mempunyai sinar-X tulang belakang kerana sebab lain.
Artritis. Osteoartritis boleh mempengaruhi bahagian bawah punggung. Dalam beberapa kes, artritis di tulang belakang boleh menyebabkan penyempitan ruang di sekitar saraf tunjang, keadaan yang disebut stenosis tulang belakang.
Osteoporosis. Vertebra tulang belakang anda boleh mengalami patah tulang yang menyakitkan jika tulang anda menjadi keropos dan rapuh.

GEJALA

Sakit belakang boleh bermula dari sakit otot hingga sensasi menembak, terbakar atau menikam. Di samping itu, rasa sakit boleh memancar ke kaki anda atau bertambah buruk dengan membongkok, memusingkan, mengangkat, berdiri atau berjalan.

Berlanjutan beberapa minggu
Parah dan tidak bertambah baik ketika berehat
Menyebar ke salah satu atau kedua-dua kaki, terutamanya jika sakit meluas di bawah lutut
Menyebabkan kelemahan, mati rasa atau kesemutan di satu atau kedua kaki
Disertai dengan penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan

PUSAT RAWATAN & MAKLUMAT

Adakah punggung anda terasa sakit? Adakah anda merasa sakit di punggung semasa berdiri, berjalan dan bahkan ketika anda membongkokkan badan anda? Kami mencadangkan anda untuk datang ke pusat rawatan kami dan dapatkan sendiri perkhidmatan rawatan kami kerana kami menyediakan pelbagai jenis rawatan sakit belakang. Untuk pertanyaan, hubungi kami di talian 05-3114022 / 0124520077. #backpaintreatment #lowbackpaintreatment #upperbackpaintreatment #backmassage #infrared #acupuncture #ipohperak #botaniipoh #kampar

No comments:

Post a Comment

ACL TREATMENT

  We provide treatment for ACL. Kindly call us at 0124520077/053114022. #acltreatment #ipohperak #ipohphysiotherapy #aAcupuncture (Botan...