05/12/2020

rawatan terbaik masalah bahu tersepit.


 DEFINISI : Sindrom bahu tersepit adalah penyebab sakit bahu yang biasa. Ia berlaku apabila terdapat gangguan tendon atau bursa di bahu dari tulang bahu. Aktiviti overhead bahu, terutamanya aktiviti berulang, adalah faktor risiko sindrom impingement bahu. Contohnya termasuk: melukis, mengangkat, berenang, tenis, dan sukan overhead yang lain. Faktor risiko lain termasuk kelainan tulang dan sendi.

SEBAB-SEBAB : Dengan sindrom impingement, kesakitan berterusan dan mempengaruhi aktiviti seharian. Gerakan seperti meraih belakang belakang atau merapatkan kepala untuk memakai mantel atau blaus, misalnya, boleh menyebabkan kesakitan. Lama kelamaan, sindrom impingement boleh menyebabkan keradangan tendon manset rotator (tendinitis) dan bursa (bursitis). Sekiranya tidak dirawat dengan betul, tendon rotator cuff boleh mula menipis dan robek.

SIMPTOM :Gejala khas sindrom impingement termasuk kesukaran mencapai belakang, sakit dengan penggunaan lengan atas kepala dan kelemahan otot bahu.

RAWATAN DI WONG MEDICAL CENTRE : menghilangkan kesakitan dan bengkak pada bahu dan mengembalikan julat pergerakkan bahu. antara kaedah menghilangkan sakit adalah infrared, acupunture , TENS serta senaman fisioterapi bagi menguatkan otot disekitar bahu. hubungi kami : 012-4520077 / 05-3114022

No comments:

Post a Comment

Stroke Rehabilitation and Nursing Care in Ipoh

中风是一种医疗紧急情况。立即就医至关重要。快速获得紧急医疗帮助可以减少脑损伤和其他中风并发症。 中风的症状包括: - 说话和理解他人所说的内容有困难。 - 面部、手臂或腿部麻木、虚弱或瘫痪。 - 一只或两只眼睛看东西有问题。 - 头痛。突然剧烈头痛可能是中风的症状。 - 头痛可能...